Katamarany
Katamarany są dziś coraz częściej wybierane przez amatorów sportów wodnych. Wciąż rosnącą popularność zawdzięczają przede wszystkim dużej przestrzeni na takim jachcie, mniejszemu zanurzeniu oraz możliwość osiągania większych prędkości.

Katamaran (inaczej dwukadłubowiec) jest statkiem wodnym o dwóch kadłubach, umieszczonych równolegle względem siebie (i połączonych). Mogą one posiadać różne wielkości oraz napędy (silnik, żagiel, wiosła). Katamarany są typowymi sportowymi jachtami dzielącymi się na klasy: TORNADO (ma status olimpijski; szybka i zwinna łódź; dla doświadczonych żeglarzy), A-Class (łódź Hi-Tech, formuła 1 wśród katamaranów, osiąga prędkość ok. 65 km/h, najstarsza klasa), F18 i F20 (sportowe katamarany wyposażone w podwójny trapez, spinaker, miecze i genaker; wymagają doświadczenia i umiejętności), OPEN (cechuje się dowolnością konstrukcji, powierzchni żagla, szerokości i długości).
Konstrukcja katamaranów sportowych w pełnym ożaglowaniu to 180 kg wagi i powierzchnia licząca 42 m² żagli wraz z dodatkowym żaglem (genaker). Do szybkiego pływania czy balansowania na jednym pływaku pomiędzy wywrotką a maksymalną prędkością sportowego katamaranu wykorzystuje się trapezy, wisząc na nich za burtą. Zaś obrotowy maszt, poprawiający profil głównego żagla nadaje im odpowiednio dużą prędkość.
Katamarany cechują się dużą statecznością początkową. Jeśli napędzane są one żaglami, mają znacznie większe osiągnięcia prędkościowe niż porównywalne do nich statki jednokadłubowe. Ponadto mają także większą odporność na wywracanie się przez burtę. Dzięki ich niewielkiemu zanurzeniu, można kotwiczyć bliżej plaży. Montowane w katamaranach stery strumieniowe oraz innych urządzeń bardzo ułatwiają manewrowanie tą jednostką. Posiadają one również dużo wewnętrznej przestrzeni i dwukrotność linii bocznej, która pozwala na osiąganie większych prędkości.
Wadą katamaranów z napędem żaglowym jest większa podatność na wywracanie przez dziób. Bardzo ciężko przywrócić jest właściwą pozycję wówczas, gdy dojdzie do wywrotki dwukadłubowca. Należy także pamiętać o tym, że katamarany są szerokie i muszą mieć sporo miejsca do zacumowania. Z reguły ceny postoju tych jednostek w porcie są wyższe niż w przypadku jednokadłubowców.
Katamarany są stosunkowo nowym wynalazkiem. Ich historia rozpoczęła się w połowie XVII wieku w Europie. Zostały one opisane dopiero w 1660 roku przez W. Dampiera, po tym jak ten brytyjski podróżnik ujrzał pierwowzór katamaranu u południowo-wschodnich wybrzeży Indii. Od tamtej pory Europejczycy prześcigali się w tworzeniu coraz nowszych i coraz bardziej udoskonalonych rodzajów katamaranu. Pierwszy amerykański katamaran zaprojektowano w 1877 roku. Początkowo katamarany stanowiły niewielkie jednostki pływające, potem (w 1947 r.) dwaj projektanci: W. Brown i A. Kumalea stworzyli pierwszy współczesny katamaran oceaniczny. Wyścigi katamaranów są dyscypliną olimpijską od 1967 roku.
Najbardziej prestiżowymi zawodami tych jednostek pływających w Polsce są regaty Mistrzostwa Polski Katamaranów. Ostatnie odbyły się w Sopocie, w sierpniu 2011 roku. Po raz pierwszy zawody te zorganizowano w 2008 roku (pod nazwą regaty Enea Baltic Sailing Cup).